Тема уроку: Академік Степан Львович Рудницький – фундатор української географії. - 8 клас <!--if(Конспекти уроків)-->- Конспекти уроків<!--endif--> - Каталог статей - Для географа
03.12.2016
Для географа
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
6 клас [4]
7 клас [2]
8 клас [1]
9 клас [3]
10 клас [1]
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0



Головна » Статті » Конспекти уроків » 8 клас

Тема уроку: Академік Степан Львович Рудницький – фундатор української географії.

Мета уроку:  Ознайомити учнів із вкладом С. Л. Рудницького в розвиток української географічної науки, розповісти про основні напрямки діяльності видатного українського географа. Розвивати вміння працювати з додатковою літературою, історичними джерелами. Виховувати інтерес до минувшини рідного краю, видатних постатей української науки.

 

Обладнання: портрет С. Л. Рудницького, фізична карта України, карта етнічних земель України (за С. Рудницьким), ілюстрації, схеми, книга: О. Шаблій. Академік Степан Рудницький, Львів – Мюнхен, 1993 р.

 

Епіграф (на дошці):

«Ідеалом українців є вільна Україна в її етнографічних межах»

(С. Л. Рудницький)

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація діяльності.

Вступне  слово вчителя.

Імя академіка Степана Львовича Рудницького – видатного українського географа довгий час було викреслено з наукового вжитку. Як і багатьох інших постатей України, які зробили величезний вклад у вітчизняну та світову духовну скарбницю. Вчений – енциклопедист, поліглот, член багатьох європейських наукових товариств закінчив свій страдницький шлях безіменним в’язнем більшовицького ГУЛАГу.

Степан Львович Рудницький народився 3 грудня 1877 року у Перемишлі. Тоді це була Австро – Угорська імперія і Перемишль входив до коронного краю Галичини і Володимирівщини.

Ми можемо пишатися тим, що середню освіту видатний географ здобував у місті Тернополі, тобто С. Рудницький – до певної міри – наш земляк. Перемишль – Львів – Тернопіль  - це «географічна вісь», вздовж якої складалось життя родини Рудницьких до нашого століття.

Формування С. Рудницького як вченого припадає на кінець XIXпочаток ХХ століть. Його становлення як українського географа здійснюється в руслі дослідницької діяльності Наукового товариства ім. Шевченка. Він – сучасник Івана Франка і Михайла Грушевського, та учень останнього.

Як людина і вчений С. Рудницький формувався, виріс і творив на стику і перехресті багатьох європейських культур – польської, австрійської, німецької, чеської.

Своєю діяльністю і науковою творчістю С. Рудницький яскраво уособлює єдність двох віток українського народу – західної і східної, адже він працював і у Львові і у Харкові, києві і Кам’янці – Подільському, одним словом, вивчав усю соборну Україну в її етнічних межах.

У наукових працях вчений охоплював не лише географію, але й проблеми суміжних наук – історії, геології, політології, етногеографії та ін. Його можна вважати першим професійним українським географом в сучасному розумінні цього слова.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

1. Етапи наукової діяльності.

Робота  в зошитах – учні складають конспект «Етапи наукової діяльності С. Л. Рудницького» у вигляді таблиці.

 

Роки

Наукова діяльність

 

1908 р.

Професор кафедри географії Львівського університету.

1920 р.

Професор економічної географії Академії торгівлі у Відні.

1921 р.

Професор географії та декан філософського факультету у Вищому педагогічному інституті ім. Драгоманова в Празі.

1926 р

Очолив кафедру топології і картографії Геодезичного інституту в Харкові.

1927 р.

Організатор і перший директор Українського науково-дослідного інституту географії і картографії, редактор «Вісника природознавства».

1929 р.

Керівник кафедри географії ВУАН, комісії краєзнавства, Музею антропології та етнографії імені Ф.Вовка

 

 

2. Найвідоміші праці.

Вчитель знайомить учнів з найбільш значущими працями С. Рудницького, використовуючи копії титульних сторінок як ілюстрації

Головні праці С.Л.Рудницького: «Нинішня географія» (1905 р.), «Начерк географічної термінології» (1908 р.), «Коротка географія України» (1910—1914 рр.), «Україна: земля і народ» (1916 р.), «Україна — наш рідний край» (1917 р.), «Основи землезнавства України» (1924, 1926 рр.), «Основи геології й морфології Закарпаття» (1925, 1926 рр.), «Завдання географічної науки на українських землях» (1927 р.).

 

3. Наукові погляди С. Л. Рудницького.

Схема на дошці:

Вчитель коротко характеризує кожен з напрямів наукової діяльності вченого.

а) С.Л.Рудницький - засновником української геоморфології. У своїх працях він звертав увагу на те, що рельєф слід розглядати як результат динамічної взаємодії ендогенних і екзогенних факторів. При чому, наука не тільки має пояснювати, як і чому виникли ті чи інші форми рельєфу, але й прогнозувати  процеси утворення нових форм рельєфу у майбутньому.

б) С. Рудницький розробив струнку для свого часу структуру географічної науки. (див. додаток 1.)

в) Особлива заслуга С.Л.Рудницького в тому, що він започаткував картографічний напрямок в українській географії. Розробляти географічні карти українською мовою він почав у Львові, продовжував на еміграції у Відні, а також в радянській Україні. Завдяки йому Україну чи не вперше було представлено у картографічних працях як цілісну просторову одиницю.

г) Степан Рудницький по праву вважається основоположником української політичної географії. Оригінальну концепцію її С.Л.Рудницький виклав у працях «Україна з політично-географічного становища» (1916), «Україна і великодержави» (1920), «Українська справа зі становища політичної географії» (1923). Ці праці С.Л.Рудницького, мабуть, найкращі у всій дотеперішній українській політології, мають і досі актуальне значення для справи державних змагань українського народу, формування його національної ідентичності, усвідомлення його ролі і місця в загальноєвропейському процесі демократичного оновлення.

С.Л.Рудницький вважав, що відсутність власної держави робить націю беззахисною у розв’язанні соціально-економічних, національно-політичних та інтелектуальних проблем. Без незалежної, демократичної національної держави виникають умови для політичного, економічного та культурного гноблення одних народів іншими.

д) Вклад С. Рудницького в розвиток українознавства.

  Маючи усі «питомі прикмети» самостійної нації, український народ своєї незалежності не зумів відстояти. С.Л.Рудницький вважав, що основна причина цього — в слабкій загальній освіті української інтелігенції та у відсутності у неї здорової національної свідомості. Будівництво держави спиралося на «всякі сурогати». «Провідники» ніколи не вірили в державну незалежність України, за національний ідеал не боролися, духу нації не розуміли, до інтересів народу були байдужі. Інтелігенція, що формувалася на бездержавних традиціях, нездатна була виконати функції державної самоорганізації.

Ці та інші ідеї С.Л.Рудницького щодо завдань українознавства було покладено в основу сучасної йому концепції. Згідно з цією концепцією, предметом українознавства є генезис, сутність, перспективи розвитку України й українства як природних, історично суб’єктних, всепланетарних феноменів. Українознавство — шлях до самопізнання й самотворення українства, здійснення ним своєї історичної місії.

 

4. Робота в групах з картою «Українська етнічна територія»

Завдання:

1.      Порівняти українську етнічну територію із сучасною територією України.

2.      Визначити, які історико – географічні землі входять до складу інших держав.

 

5. Робота з першоджерелами.

Прочитайте основні положення праці С. Рудницького «Якої нам треба самостійної України?» і дайте власну оцінку прочитаного. Як, на вашу думку, чи є актуальними проблеми, які визначив вчений, у сьогоднішній Україні?

 

ІV. Закріплення вивченого.

1. Над якими проблемами працював С. Л. Рудницький.

2. В чому полягає головна заслуга вченого перед українською наукою?

3. Чому С. Л. Рудницького можна вважати першим українським вченим – географом?

 

V. Підсумки уроку.

Життя С. Рудницького трагічно обірвалося в таборі для політичних в’язнів на Соловках.  І лише зараз ми можемо належним чином оцінити вклад вченого у розвиток української науки. Результати його наукової роботи  є актуальними і в наш час.

Категорія: 8 клас | Додав: kompas (12.05.2009)
Переглядів: 7073 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/4
Всього коментарів: 1
1  
чудовий конспект. і сайт теж дуже хороший.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Форма входу
Реклама
Нові файли
Фернан Магеллан
Паливна промисловість України
Металургія. Презентація з географії
Географія світового транспорту. Презентація
Зорі та сузір'я. Презентація
Наша кнопка
Для підготовки до уроків географії


Нові статті
Вересень
Фінляндія. Коротка географічна характеристика
Яким принтером надрукувати конспект уроку
Найвизначніший картограф епохи Великих географічних відкриттів
Геохронологічна таблиця