Урок на тему: Японія. Економіко - географічна характеристика - 10 клас <!--if(Конспекти уроків)-->- Конспекти уроків<!--endif--> - Каталог статей - Для географа
03.12.2016
Для географа
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
6 клас [4]
7 клас [2]
8 клас [1]
9 клас [3]
10 клас [1]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0



Головна » Статті » Конспекти уроків » 10 клас

Урок на тему: Японія. Економіко - географічна характеристика
Мета: Сформувати в учнів систему знань про основні риси сучасного стану і розвитку економіки країни. Вдосконалити практичні вміння учнів складати економіко-географічну характеристику країни. Формувати навички роботи з картографічним матеріалом.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Політична карта світу, картосхеми, атласи, підручники, комп’ютери.


«Японія засвоїла всі наші новітні винаходи
і відкриття, випробовувала всі системи,
які вона знайшла в Європі, і застосувала їх
у себе не у такому саме вигляді, ні, - вона застосувала
їх настільки, наскільки це потрібно
було для зміцнення її сил.
Вона скористалася Європою як сходами,
сходинками яких піднялася на
вершину Далекого Сходу».

Ернест фон Гессе-Вартег

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Робота з політичною картою світу.
(Вчитель нашвидкуруч показує країни Азії, учні називають їх та їхні столиці).
2. Назвати і показати на карті:
А) П’ять найбільших країн Азії за:
населенням;
площею.
Б) Країни – експортери нафти;
В) Країни нової індустріалізації;
Г) найбідніші країни Азії.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Питання до учнів: Що вам відомо про Японію з курсів інших предметів?
Під якою ще назвою Японія відома у світі?
IV.    Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя:
Щоб пізнати чужу краї­ну, треба відмовитися від звички міряти все на свій аршин. Слід розібра­тися в системі уявлень, мірил і норм, притаман­них певному народові.
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати Японію - одну з найцікавіших і найзагадковіших країн світу.
Це дійсно унікальна країна не лише за своїми культурними традиціями, а надто унікальною історією економічного розвитку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Економіко – географічне положення Японії.
Завдання учням: Знайти Японію на карті світу і визначити її географічне положення?
Японія - це острівна держава, що розташована в Азійсько-Тихоокеанському регіоні, на південний схід від Азії. Площа - 372 тис. км2. До складу території входить 4 великих острова: Хонсю, Кюсю, Сікоку і Хоккайдо та близько 4 тисяч малих. Країна омивається Японським, Східнокитайським морем та водами Тихого океану.
Японія - конституційна монархія, глава держави - імператор. Законодавчий орган - двопалатний парламент. Палата представників і Палата радників. Виконавча влада зосереджена в руках кабінету міністрів. В адміністративному відношенні поділяється на 47 префектур.
Столиця держави - м. Токіо, грошова одиниця - йєна.
(Демонстрація слайду «Загальні відомості про Японію).
Завдання учням: Визначте, у скільки разів Україна більша за площею, і менша за населенням від Японії.
Японія стала відома європейцям у першій половині XVI ст. Португальці, які відкрили її, почали торгувати з японцями і намагалися навернути їх до католицької віри. Японці тепло прийняли місіонерів, поки імператор Тейго, людина розумна і прониклива, не помітив, що єзуїтів більше приваблює японське золото, ніж порятунок заблудлих душ. Європейців було вигнано на довгих два століття - Японія перетворилася на закриту країну, що, можливо, врятувало її від колонізації і насильницької європеїзації самобутньої культури. І лише в XIX ст. Японія поступово почала відкриватися для іноземців, брати участь у торгівлі, на якій наполягали США, що зміцнювали свої позиції. У XX ст. Японія брала участь у трьох великих війнах - російсько-японській і двох світових. Беззастережна капітуляція у Другій світовій війні, підписана Японією в серпні 1945 року, поклала початок повної реорганізації як політичного, так і економічного життя країни. Результатом цієї перебудови стало те, що прийнято називати „японським дивом".
На момент закінчення Другої світової війни японська економіка була повністю зруйнована, більшість підприємств закрита, в країні лютували інфляція і безробіття.
За час з 1946 до 1949 рр. були проведені такі реформи: земельна реформа, що майже повністю ліквідувала поміщицьке землевласництво; знищені великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям; грошова реформа - за зразком реформування німецької марки, що дозволило різко скоротити грошову масу, яка знаходилася в обігу, і зупинити інфляцію.
Військовий японський режим був ліквідований на початку 1946 р. Прийнята в 1947 р. Нова конституція, що зберегла монархію, але позбавила імператора влади, поклала початок демократичним перетворенням.
Війна, що почалася в червні 1950 року в Кореї, зіграла визначальну роль у відновленні економіки Японії, яка на час військових дій перетворилася на своєрідний тил американської армії. Різко зріс попит на озброєння і військові матеріали, військові перевезення і послуги, продовольство і т. ін., що обумовило військово-промисловий бум в японській економіці. Надходження від американських військових замовлень у 1950-1953 рр. дозволили Японії покрити зовнішньоторговий дефіцит і розширити імпорт сировинних ресурсів.
Таким чином, війна в Кореї стала початком „японського економічного дива": ВНП Японії під час війни зростав щорічно на 10%.
У 1968 р. Японія стала третьою державою світу, впритул наблизившись за рядом показників до США і СРСР.
Зовнішньоторгова стратегія Японії засновується на максимальному використанні порівняльних переваг - основному законі міжнародного поділу праці. Як тільки певна галузь японської економіки досягає високих якісно-кількісних показників, вона починає посилено працювати на експорт. Саме тому п'ять видів продукції, що користуються найбільшим попитом на зовнішньому ринку (легкові автомобілі, побутова електроніка, стальний прокат, автомобілі промислового призначення і мотори), до кінця 1970-х рр.. мали в японському експорті частку, що перевищувала 50%.
Надзвичайно важливу роль в японській економіці відіграє держава: її втручання в економіку можна визначити як „продумане планування".
Отримавши самостійність від американської окупаційної адміністрації, японський уряд у найкоротші терміни успішно вирішив задачу вибору шляху подальшого економічного розвитку.
Структурна перебудова японської економіки набула особливої масштабності на початку 1980 -х рр., коли в ході нового етапу НТР з'явився цілий спектр виробництв і галузей - мікроелектронна техніка, великі і надвеликі інтегральні схеми, нові види обліково-вимірювальних приладів, біотехнологія
тощо. У цей же час була поставлена довгострокова мета - перетворити Японію на велику технологічну державу.
Невеликий екскурс в минуле дозволив вам дізнатися про політичні і економічні передумови успішного розвитку Японії. Тепер розглянемо природні умови і ресурси, що впливають на розвиток економіки Японії.

2. Природні умови у ресурси.

У надрах Японських островів трапляються хімічні елементи майже всієї таблиці Менделєєва, але родовищ промислового значення вкрай мало. Тому для її потреб довозиться до 97% необхідного вугілля, 99% нафти та залізної руди, 100% бокситів та ін.
Територія Японських островів лежить у зоні активної сейсмічної діяльності. Тут є 200 вулканів, 40 з яких - діючі.
Клімат мусонний. Весною та восени приходить тропічні циклони. З серпня по жовтень тропічні урагани (тайфуни). Дощі живлять численні річки, багаті  на енергоресурси.  Більшість  лісів  країни     -  штучні  насадження,  а ландшафти дуже змінені діяльністю людини. 60% лісу імпортується.

Робота в зошиті. Складання таблиці:

Вид ресурсів

Характеристика

1. Мінеральні ресурси

дуже бідні, є незначні родовища сірки, вапняків, вугілля.

 

2. Водні ресурси

 

є багато річок і озер, хоча гідроенергетичний потенціал їх незначний.

3. Лісові ресурси

 

 

66% території вкрито лісами, хоча запаси промислової деревини обмежені. На півночі – хвойні, в центральній частині – мішані, на півдні – бамбукові.

4. Земельні ресурси

 

13% становлять орні землі, 1,6% - пасовища. Грунти малородючі, тому застосовують багато добрив

5. Рекреаційні ресурси

архітектурні пам’ятки, національні парки, історичні місця.

 

Після заповнення таблиці учні роблять висновок про забезпеченість Японії природними ресурсами.

3. Населення.

Одним з головних критеріїв неухильного економічного зростання Японії багато вчених вважають властиві японському народу риси, на перше місце серед яких ставлять разючу працьовитість, сумлінність, високий рівень освіченості і професійної кваліфікації.
За кількістю населення - понад 127 млн. чол.. - Японія входить до першої десятки країн світу. За прогнозами японських демографів, кількість населення країни до 2010 р. Стабілізується на рівні 130 млн. чол.. Зараз природний приріст становить 5 чол. на 1000 жителів. Великою проблемою для Японії стало швидке зростання кількості людей старшої вікової групи при найвищій середній тривалості життя у світі (чоловіки - 76 років, жінки - 82 роки).
(Демонстрація слайду «Вікова і статева структура населення Японії»)
Питання до слайдів:
Який висновок можна зробити, проаналізувавши статево – вікову структуру населення Японії?
З якими проблемами пов’язаний процес старіння населення?
Населення Японії відрізняється національною однорідністю: понад 95% загальної кількості складають японці. Серед представників інших національностей найбільша кількість корейців і китайців.
Населення розміщене на території країни нерівномірно.
Задача: Визначте середню густоту населення Японії.
При високій середній густоті - понад 330 чол./км2 - райони Тихоокеанського узбережжя, де мешкає 2/3 населення Японії, мають значно вищі показники і суперничають з найбільш густонаселеними районами світу.
Майже 4/5 японців - міські жителі. Міст - „мільйонерів" 11, найбільша міська агломерація - Кейхін (Токіо - Йокогама), де в 150 населених пунктах мешкає 25 млн.чол. Разом з двома іншими найбільшими агломераціями - Хан сін (Осака - Кобе- Кіото) і Тюкьо (Нагоя та ін.), Кейхін утворює єдину систему - Токійських мегалополіс Токайдо із загальною кількістю населення понад 60 млн. чол.
Питання до учнів: Пригадайте, що таке урбанізація, міська агломерація і мегалополіс?
У складі трудових ресурсів переважають кваліфіковані кадри: в Японії безкоштовна середня освіта, а сімейні традиції наказують прищеплювати дітям трудові навички з наймолодшого віку. Чималу роль відіграють також курси, що створюються монополіями для підвищення робочої кваліфікації.
Державною мовою є японська. Основні релігії - синтоїзм (культ божеств природи і предків) і буддизм. Синтоїзм - поклоніння предметам і явищам навколишнього світу — несе в собі не страх перед ними, а вдячність природі, яка, незважаючи на спалахи гніву, частіше буває щедрою і ласкавою. Буддизм (дзен-буддизм - японське звучання слова чайн-буддизм, від Сіпа - Китай) був запозичений передусім середньовічною японською знаттю на противагу синтоїзму, який деякий час сприймався як релігія простолюдинів.
Завантажити весь урок
Завантажити презентацію до уроку


Категорія: 10 клас | Додав: kompas (08.09.2009)
Переглядів: 14361 | Коментарі: 1 | Теги: природні ресурси, урок, Японія, економіка, презентація, конспект, Населення | Рейтинг: 3.6/15
Всього коментарів: 1
1  
Дякую.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Форма входу
Реклама
Нові файли
Фернан Магеллан
Паливна промисловість України
Металургія. Презентація з географії
Географія світового транспорту. Презентація
Зорі та сузір'я. Презентація
Наша кнопка
Для підготовки до уроків географії


Нові статті
Вересень
Фінляндія. Коротка географічна характеристика
Яким принтером надрукувати конспект уроку
Найвизначніший картограф епохи Великих географічних відкриттів
Геохронологічна таблиця