Вступ.
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати об'єкт
вивчення географії в цілому та загальної географії зокрема; джерела
географічних знань, методи географічних досліджень;
порівнювати та виділяти відмінності між джерелами географічних знань;
підбирати географічну
інформацію з різних джерел.
оцінювати результати
спостережень за висотою Сонця над горизонтом, явищами погоди; сезонними змінами
в природі.
Історія пізнання Землі.
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати учасників
подорожей, відкриттів, експедицій різних епох;
підбирати додаткову
інформацію про пізнання і дослідження Землі в різних джерелах;
узагальнювати
зібраний матеріал
про географічні подорожі та
експедиції;
складати короткі
повідомлення про подорожі та експедиції;
характеризувати основні етапи географічного пізнання Землі;
аналізувати карти
маршрутів подорожей;
порівнювати наслідки розвитку географії в різні епохи.
Способи зображення Землі.
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
знати визначення понять «масштаб», «план», «карта», «азимут»,
«абсолютна висота»;
називати об'єкти
місцевості за планом і картою; елементи плану і карти; масштаб карти,
напрямки, умовні знаки;
виділяти відмінності
зображення місцевості на малюнку, фото-, аерознімку, плані;
користуватися легендою
карти, різними видами масштабу;
виміряти відстані на карті та плані;
визначати: абсолютну і відносну висоту,
орієнтуватися на
місцевості та за планом;
пояснювати різницю
між зображенням земної поверхні на глобусі, плані, карті, аерофотознімку
та космічному знімку; причини появи спотворень на карті, в яких частинах карти
спотворення найбільші і чому.
Географічна карта.
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
знати визначення
понять «екватор», «паралель», «меридіан», «географічна широта», «географічна довгота»;
називати лінії
градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, тропіки, нульовий меридіан,
визначати: географічні
координати окремих географічних об'єктів, свого населеного пункту на різних за
масштабом картах.
Літосфера.
Вимоги
до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати суттєві
ознаки понять «літосфера», «земна кора», «літосферна плита», «гора»,
«рівнина»;
вказувати на
особливості рухів земної кори, літосферних плит;
виділяти відмінності
між основними формами рельєфу Землі;
показувати: на карті сейсмічні пояси, різні форми рельєфу;
знати про
геологічного час;
визначати географічне
положення гір і рівнин, їх висоту і вік; висловлювати судження
про необхідність охорони
надр та форм рельєфу; пояснювати: вплив внутрішніх і зовнішніх
(вітру, текучих вод, підземних вод, моря, льодовиків) процесів на рельєф;
оцінювати значення
рельєфу в житті та господарській діяльності людини; вплив людини на рельєф;
аналізувати причини і наслідки руху літосферних плит;
позначати на
контурній карті об'єкти географічної номенклатури: вулкани: Ключевська Сопка,
Везувій, Кракатау;
гори: Карпати,
Кримські, Альпи, Уральські, Атлас, Кордильєри, Великий Вододільний хребет,
Гімалаї з вершиною Джомолунгма (Еверест), Анди;
хребти в океані: Ломоносова, Серединно - Атлантичний;
рівнини: Східноєвропейська;
Західносибірська;
плоскогір 'я: Декан, Середньосибірське;
сейсмічні пояси: Тихоокеанський, Середземноморський, Атлантичний.
Атмосфера
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати суттєві
ознаки понять «погода», «клімат», «повітряна маса»; спостерігати і
фіксувати зміни погоди;
пояснювати як
відбувається добовий і річний хід температури повітря у зв'язку зі зміною
висоти Сонця; причини утворення вітру, причини змін погоди та клімату;
виділяти відмінності
між основними ви дами хмар і опадів; погодою і кліматом на різних широтах;
визначати середні
температури, тиск атмосфери, швидкість вітру; будувати графіки ходу температури за певний період,
розу вітрів, діаграму хмарності та опадів;
згадати ознаки
погоди в циклоні та антициклоні;
користуватися
термометром, барометром, флюгером;
добирати адекватні для аналізу атмосферних процесів джерела географічних
знань;
оцінювати наслідки впливу господарської діяльності людини на
атмосферу; аналізувати карти розподілу тиску, температури,
опадів, переміщення повітряних мас, особливості головних типів клімату.
Гідросфера
Вимоги до знань і умінь учнів:
Учень має:
називати суттєві
ознаки понять «океан», «море», «затока», «протока», «водна маса», «океанічна
течія», «річка», «озеро», «болото», «льодовик», «підземні води»;
виділити відмінності між складовими частинами
гідросфери;
наводити приклади основних видів вод
суходолу – поверхневих і підземних, частин Світового океану; пояснювати схему світового
колообігу води, роль Світового океану у географічній
оболонці; причини і наслідки рухів води в океані; особливості живлення і режиму
вод суходолу; розрізняти способи
зображення вод суходолу на плані місцевості та на карті;
визначати географічне
положення водних об'єктів, глибини океанів і морів; залежність напряму і
характеру течії річок від рельєфу;
оцінювати роль води
для людини;
знаходити і позначати на контурній карті об'єкти географічної номенклатури:
моря: Чорне,
Азовське, Середземне, Червоне, Берингове;
протоки: Керченська,
Босфор, Гібралтарська, Мексиканська, Магелланова, Дрейка,
Берингова;
затоки: Біскайська,
Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська;
острови: Велика Британія,
Шрі-Ланка, Великі Зондські,
Великі Антильські, Гренландія,
Мадагаскар;
півострови: Аравійський,
Кримський, Апеннінський, Індостан, Індокитай,
Лабрадор, Сомалі;
западина: Маріанська;
течії: Західних
вітрів, Гольфстрім, Північноатлантична;
Північнотихоокеанська, Північна та Південна
Пасатна;
річки: Дніпро,
Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі;
озера: Каспійське,
Великі озера, Байкал, Танганьїка.
Біосфера
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати суттєві
ознаки понять «біосфера», «ґрунт», «рослинність», «тваринний світ»;
пояснювати причини
поширення ґрунтів і живих організмів на Землі на основі встановлення міжпредметних зв'язків між географією та природознавством;
порівнювати типи ґрунтів, видів рослин і тварин, що поширені на різних широтах;
оцінювати зміни
грунтів, рослинності і тваринного світу в результаті
господарської діяльності людини.
Географічна
оболонка
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати суттєві
ознаки понять «географічна оболонка», «природний комплекс», «географічний
пояс», «природна зона»;
пояснювати взаємодію
компонентів природи у природному комплексі на суходолі та в океані; наслідки
взаємодії оболонок Землі;
формулювати загальні закономірності географічної оболонки;
оцінювати практичне
значення колообігів речовин і енергії, цілісності,
ритмічності для життя і діяльності людини; аналізувати особливості географічних поясів і природних зон;
наводити приклади впливу природи на людину та людини на природу; ілюструвати: конкретними прикладами екологічні проблеми своєї місцевості
та земної кулі.
Земля –
планета людей
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати кількість
населення Землі та населення України й своєї місцевості;
розпізнавати способи зображення держав і столиць на політичній карті світу, населених
пунктів на плані місцевості; визначати за планом місцевості та
картою населені пункти, найбільші держави, держави-сусіди України та їх
столиці; позначати на контурній карті кордони держав, підписувати
їх назви та назви столиць.
Людина і географічна оболонка
Вимоги до знань і вмінь учнів:
Учень має:
називати суттєві
ознаки понять «природні багатства»,
«навколишнє середовище»;
наводити приклади природних багатств за особливостями їх вичерпності та
відновлюваності;
порівнювати забруднення навколишнього середовища в різних частинах Землі;
висловлювати судження про практичні заходи щодо усунення негативних
наслідків взаємодії населення з природою в своїй місцевості.
|