Державні вимоги до
рівня загальноосвітньої підготовки учнів
ВСТУП
Учень: називає: джерела географічних знань; методи
географічних досліджень; що вивчає «Географія материків і океанів»; пояснює: найголовніші географічні закономірності:
зміну часу, поширення стійких та рухомих ділянок земної кори і відповідних їм
форм рельєфу, особливості типів клімату Землі, закономірностей поширення
географічних поясів і природних зон; показує на карті: материки, частини
світу і океани; аналізує: тематичні географічні карти; визначає: місцевий
і поясний час; формулює: значення карт для людини.
Розділ І. ОКЕАНИ
Тихий океан
Учень: називає: етапи дослідження Тихого океану та
Океанії; характерні риси природи Тихого океану та Океанії; наводить приклади:
форм рельєфу дна, течій, представників органічного світу; пояснює, властивості
водних мас та морські течії; особливості рельєфу дна та характерні риси клімату
Тихого океану; органічного світу; багатства океану; виділяє: основні
джерела і шляхи забруднення океан них вод; порівнює: властивості воді
мас різних частин Тихого океану; оцінює: значення Тихого океану як найбільшого
океану Землі; показує на карті: об'єкти географічної номенклатури моря: Берингове, Охотське, Японське,
Південно - Китайське, Філіппінське; Берингову протоку; Панамський канал; острови: Гавайські, Маріанські, Японські, Філіппінські, Великі
Зондські; глибоководні жолоби: Маріанський,
Філіппінський; течії: Північна та Південна
Пасатна, Куросіо, Течія Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська.
Атлантичний океан
Учень: називає: характерні риси природи Атлантичного океану; наводить
приклади: форм рельєфу дна, течій, представників органічного світу; характеризує:
географічне положення Атлантичного океану; основні властивості водних мас,
особливості будови дна та рельєфу; типи клімату і океанічні течії; різноманітність
органічного світу; багатства та проблеми забруднення океану; показує на
карті:острови: Ісландія,
Бермудські, Зеленого Мису; підводні хребти:
Північно-Атлантичний, Південно-Атлантичний; течії:
Гольфстрім, Північно-Атлантична, Канарська, Лабрадорська; робить висновки: про
вплив Атлантичного океану на природу материків.
Індійський океан
Учень: називає: етапи дослідження
океану;особливості природи Індійського океану;наводить приклади: форм
рельєфу дна океану, течій, представників органічного світу; пояснює: властивості
водних мас та переміщення океанічних течій;
формування рельєфу дна
та клімату Індійського океану; своєрідність органічного світу;показує на карті: Аравійське
море; затоки: Бенгальська, Перська; Суецький канал; острів Шрі-Ланка; Зондський
глибоководний жолоб; підводні хребти: Західно-індійський, Аравійсько-індійський,
Цен-трально-Індійський; течії: Мусонна, Мадагаскарська;
порівнює: фізико-географічне
положення Тихого та Індійського океанів; узагальнює: відомості про
своєрідність природи Індійського океану; оцінює: вплив людської діяльності
на природу океану.
Північний Льодовитий океан
Учень:називає: дослідників океану та Арктики; особливості природи
Північного Льодовитого океану; наводить приклади: форм рельєфу дна,
представників органічного світу; пояснює: вплив географічного положення
океану на природні умови; основні властивості водних мас та їх переміщення;
особливості будови дна та рельєфу, клімату; поширення органічного світу; показує
на карті: географічні об'єкти: моря: Гренландське, Норвезьке, Баренцове,
Біле, Карське; підводні хребти: Ломоносова, Менделєєва; трансарктичну течію; порівнює:
властивості водних мас і органічний світ Північного Льодовитого та Атлантичного
океанів; оцінює: природні ресурси та наявні екологічні проблеми океану.
Розділ ІІ. МАТЕРИКИ
Африка
Учень:називає:
основні етапи дослідження материка;
характерні риси географічного положення та природи Африки;наводить приклади: форм
рельєфу, кліматичних поясів, внутрішніх вод, грунтів, рослинного та
тваринного світу Африки;пояснює: особливості географічного положення Африки; головні форми
рельєфу і корисні копалини; особливості клімату і розміщення кліматичних
поясів на материку; порівнює: природні зони; характеризує: загальні
риси населення;
особливості розвитку
найбільших держав материка; основні екологічні проблеми материка;визначає:
географічні координати;
показує на карті: об'єкти географічної
номенклатури: миси: Рас-Енгела, Агульяс, Альмаді, Рас-Гафун; моря: Середземне,
Червоне; затоки: Гвінейську, Аденську; протоки: Мозамбікську, Гібралтарську та
Баб-ель-Ман-дебську; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас,
Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; Ефіопське нагір'я та нагір'я Тібесті; Східно-Африканське плоскогір'я;
річки: Ніл, Конго (Заїр), Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка,
Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; напівпустелю Калахарі.
Австралія
Учень:
називає: основні відомості про відкриття та
дослідження материка;
особливості географічного
положення;
наводить приклади: форм рельєфу, типів клімату, внутрішніх
вод, представників рослинності і тваринного світу;
пояснює: особливості географічного
положення материка; основні типи клімату Австралії, їх вплив на формування вод
суходолу; особливості заселення Австралії.
порівнює: географічне положення Австралії і
Африки; визначає: зв'язки Австралійського Союзу з Україною; оцінює: вплив
людини на унікальну природу материка; показує на карті: мис и: Йорк,
Південно-Східний, Стіп-Пойнт, Байрон; моря: Коралове, Тасманове, Арафурське;
затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний
риф, Нова Зеландія, Нова Гвінея; півострів Кейп-Йорк; Західно-Австралійське
плоскогір'я; Центральну низовину; гори: Великий Вододільний хребет (г.
Косцюшко); річки: Муррей, Дарлінг; озеро Ейр; пустелі: Велика Піщана пустеля,
пустеля Вікторія.
Південна Америка
Учень:
називає: особливості географічного
положення материка; наводить приклади: форм рельєфу, кліматичних поясів,
внутрішніх вод, ґрунтів, рослинності та тваринного світу Південної Америки;
взаємозв'язків країн Південної Америки з Україною; характеризує: історію
відкриття та дослідження материка; типи клімату і найбільші річкові системи
Південної Америки; виявляє: закономірності поширення основних форм рельєфу та
корисних копалин; пояснює: особливості розподілу температури та опадів;
порівнює: особливості природних умов Південної Америки, Африки, Австралії; оцінює:
сучасні екологічні проблеми, що існують на материку;
показує на карті: миси: Галлінас,
Фроуерд, Кабу-Бранку, Паріньяс, Горн; Карибське море; затоку Ла-Плата; протоки:
Магелланова, Дрейка; о с т р о в и: Вогняна Земля, Фолклендські; н и з о в и н
и: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська; п л о с к о г і р' я: Бразильське,
Гвіанське; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Сан-Педро, Котопахі; річки:
Амазонка, Парана, Оріноко: водоспади: Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо,
Тітікака; пустелю Атакама.
Антарктида
Учень:
називає: характерні риси природи
Антарктиди та Антарктики;
наводить приклади: міжнародного
співробітництва у вивченні Антарктиди; характеризує: основні етапи дослідження
Антарктиди; сучасні дослідження українців Антарктиді; пояснює: причини утворення
суцільного покривного зледеніння; вплив льодовикового покриву на природу
материка; оцінює: сучасний стан природи та природних багатств материка; висловлює
судження: про вплив Антарктиди на природні особливості планети; показує на
карті: географічні об'єкти: моря: Уедделла, Росса, Беллінсгаузена; півострів
Антарктичний; Трансантарктичні гори; вулкан Еребус.
Північна Америка
Учень:
називає: характерні риси природи Північної Америки; наводить приклади:
форм рельєфу, кліматичних поясів, внутрішніх вод, типів грунтів, рослинності
і тваринного світу Північної Америки; впливу господарської діяльності людей
на природу; зв'язків країн Північної Америки з Україною; порівнює: рельєф і
клімат Північної і Південної Америки; пояснює: залежність природи материка від
особливостей його географічного положення та рельєфу; характеризує:
особливості географічного положення та історію відкриття Північної Америки;
основні риси рельєфу материка;
типи клімату Північної Америки;
особливості річок (за типовим планом);
особливості розміщення природних зон материка; населення Північної Америки,
його сучасний склад; показує на карті: географічні об'єкти: миси: Мерчісон,Мар'ято, Принца Уельського, Сент-Чарльз;
затоки: Гудзонова, Мексиканська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд,
Великі Антипьські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антйльські, Канадський
Арктичний Архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска,
Юкатан; Примексикан-ську низовину, Центральні й Великі рівнини; гори: Кордильєри
(г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі; річки: Міссісіпі, Міссурі, Колумбія,
Маккензі, Юкон, Колорадо; Ніагарський водоспад; о з ер а: Великі (Верхнє,
Мічіган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне.
Євразія
Учень:
називає: характерні риси природи Євразії як найбільшого материка Землі; наводить
приклади: форм рельєфу, типів клімату, річок та озер, типів ґрунтів, рослинності
і тваринного світу; характеризує: особливості географічного положення та
історію дослідження Євразії; основні риси рельєфу та закономірності розміщення
корисних копалин; чинники формування клімату, кліматичні пояси і області
материка;